Filmpedagogik
Se och samtala om film
Dagens barn och unga tar del av mer rörlig bild än någonsin, och stora delar av konsumtionen är individuell. En gemensam filmupplevelse ger oss möjlighet att jämföra våra uppfattningar med andra, och reflektera över våra egna reaktioner.
Att se film tillsammans ger oss gemensamma referenser att prata utifrån och att hänvisa till. Vi kan ta del av berättelser som är en del av vårt kulturarv, upptäcka och uppleva nya kulturella möten, se oss själva och våra medmänniskor representerade i filmmediet - och gör vi det tillsammans kan vi se och höra hur andra reagerar på det vi ser.
Efteråt kan vi samtala om vad vi har sett, och inse att det går att tolka på många olika sätt. Varje människa ser en film utifrån sina tidigare erfarenheter, både när det gäller förkunskap om filmen och livserfarenhet. Det är viktigt att låta allas tolkningar ta plats, och att i ett samtal öppna upp för ny förståelse och nya perspektiv.
Det kan också finnas en poäng med att samtala inför en film, särskilt om den berör svåra ämnen. Just eftersom vi inte alla går in med samma förkunskap kan det vara av vikt att förbereda gruppen på vad de ska se, varför de ska se just den här filmen och hur ni kommer att arbeta med filmen efteråt.