Pil nerPil vänsterPil vänsterPil högerPil högerPil nerStängCoverÖraExterntFacebookFlaggaGoogle+InstagramListaScenkonstvästernorrland LogoDans Västernorrland LogoNorrdans LogoTeatervasternorrland LogoScenkonstvästernorrland LogoNorrdans LogoFilm Västernorrland LogoMusik Västernorrland LogoFörstoringsglasKuvertMenyMenySpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSkrivareDelaDelningTwitterVimeoYouTube

Vad som hände sedan Miraklet i Viskan

MIRAKLET I VISKAN spelades in under 36 dagar, 2013 i Viskan, Stöde, Ljungaverk och Sundsvall.

Vid inspelningen engagerades personer och företag från bygden som filmteam, skådespelare och statister. Privatpersoner lånade ut sina hem, möbler och husdjur. I filmteamet ingick åtta personer från länet inklusive två praktikanter. För samtliga var detta deras första långfilmsinspelning som sedan ledde till ett fortsatt arbete som filmarbetare i en rad olika långfilmer och TV-dramaserier.

Evelina Alexandersson och Andrea Wikman, båda unga talanger från länet, gjorde sina första filmroller med bravur. Mer etablerade lokala skådespelare som Ingmar Virta och Gisela Nilsson samt fem andra lokala skådespelare i mindre roller medverkade också i filmen tillsammans med 200 statister från länet.

Under inspelningen spenderades 51% av produktionsbudgeten i länet. Detta innebär att för varje investerad krona i filmen har regionen fått 3,50 kronor tillbaka.

När filmen hade biopremiär, april 2015 visades den på i stort sett alla biografer i länet och det var även dessa som stod för de högsta biosiffrorna i landet. I Ljungaverk började popcornmaskinen att brinna, i Söråker fick de öppna upp till restaurangdelen så att alla skulle få plats och i Sundsvall kom en man som inte hade varit på bio sedan biljetterna kostade 1,50 kronor. Totalt sågs MIRAKLET I VISKAN av 32 600 biobesökare runt om i landet, 10 150 av dessa såg filmen i Västernorrland. 

I recensioner, morgonsoffor och intervjuer i TV, radio och tidningar nämndes Långhuset, Viskan och Medelpad för dess vackra, fängslande och magiska miljö. I en recension så utsågs långhuset till och med till filmens huvudrollsinnehavare. Exponeringsvärdet av MIRAKLET I VISKAN uppskattas till 2 500 000 kr endast för biovisningarna exklusive filmens marknadsföring. Att Viskan även nämns i filmens titel är en ovärderlig marknadsföring. Filmen finns nu på DVD och kommer att visas på TV 2016.

I Ånge kommun och framförallt Viskan har man sett en ökning av turismen efter premiären. Många nyfikna och fler ortsbor har även besökt Turistbyrån och dess utställning av Viskan.

Att få möjlighet att se sina bekanta miljöer på bioduken för första gången har bidragit till en oerhörd stolthet bland byborna. 

Så sammanfattningsvis har MIRAKLET I VISKAN gett Västernorrland arbetstillfällen, ett ökande företagande, pengar, marknadsföring, en ökad turism och en identitet och stolthet.

onsdag 23 september 2015

comments powered by Disqus