Pil nerPil vänsterPil vänsterPil högerPil högerPil nerStängCoverÖraExterntFacebookFlaggaGoogle+InstagramListaScenkonstvästernorrland LogoDans Västernorrland LogoNorrdans LogoTeatervasternorrland LogoScenkonstvästernorrland LogoNorrdans LogoFilm Västernorrland LogoMusik Västernorrland LogoFörstoringsglasKuvertMenyMenySpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSkrivareDelaDelningTwitterVimeoYouTube

I Timrå får alla elever i 4:e klass göra film

Timrå Kommun satsar på ungas filmskapande när alla elever i årkurs 4 i kommunen under två heldagar schemalagd tid får göra film. Under våren 2016 besöker filmare skolorna i kommunen för att lära eleverna där mer om filmprocessens alla delar.

– Filmen har under alla år mottagits mycket bra i klasserna. Därför fortsätter vi satsningen på film inom skapande skola i år för alla i årskurs 4 i kommunen under våren. Kultur är mycket viktigt och film är en naturlig del i kulturen där eleverna verkligen får möjlighet till skapande, säger Fredrik Hammarström som är är rektor på Söråkers skola och initiativtagare till satsningen.

– Vi har under våra år tillsammans med Film Västernorrland byggt ett bra samarbete, vilket är en förutsättning för att lärandet skall haka in i skolans pågående lärandeverksamhet, säger Fredrik Hammarström.

– Vi satsar stort på våra skolworkshops och utvecklar gärna vår verksamhet efter skolornas behov. Vi märker att film i skolan gör skillnad för många elever. Förutom att vara kunskapshöjande så hjälper det till att skapa gemenskap och självförtroende, säger Kristoffer Berglund Filmkonsulent Barn & Unga, Film Västernorrland.

Film Västernorrlands mål är att alla elever någon gång ska möta film som konstform. Förutom att det står i läroplanen så är film Förutom att det står i läroplanen så är film en konstform som ger eleverna stor möjlighet till egen utveckling. Filmens möjligheter att nå ut över hela världen stärker elevernas demokratiska möjligheter att göra sin röst hörd.

Läs artikel i Sundsvalls tidning den 17 maj 2016

tisdag 17 maj 2016

comments powered by Disqus