Pil ner Pil vänster Pil vänster Pil höger Pil höger Pil ner Stäng Cover Öra Externt Facebook Flagga Google+ Instagram Lista Scenkonstvästernorrland Logo Dans Västernorrland Logo Norrdans Logo Teatervasternorrland Logo Scenkonstvästernorrland Logo Norrdans Logo Film Västernorrland Logo Musik Västernorrland Logo Förstoringsglas Kuvert Meny Meny Spela Spela Spela Spela Spela Spela Spela Spela Skrivare Dela Delning Twitter Vimeo YouTube

Film i skolandagen

En inspirerande dag med föreläsningar och workshops med temat ”Bildens makt – Källkritik och propaganda i en ny tid”. Deltagandet är kostnadsfritt. 

Program för dagen

08:30 – 09:00 Incheckning med kaffe och macka

09:00 – 12:15 Föreläsningar

12:15 – 13:30 Lunch på egen hand

13:30 – 15:30 Workshop eller filmvisning

Föreläsningar

Fakta eller alternativa fakta från en amerikansk valrörelse
Kajsa Falasca, Universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap 

Kärnan i politisk kommunikation finns i samspelet mellan politiska aktörer, medier och medborgare. Det är i detta samspel som optioner formas och påverkas. I en kampanj som varit galnare, smutsigare och mer negativ än alla andra presidentvalskampanjer chockade Donald Trump och tog sig hela vägen till Vita huset. Trump byggde en kampanj på känslor och ilska och fick ett stort mediegenomslag. Kan detta leda till att fler politiker börjar argumentera med känslor istället för fakta?

Good guys, bad guys – Känslans dramaturgi
Maximilien Van Aertryck och Axel Danielsson, Plattform Produktion

”Ordet kitsch står för den inställning den har som vill behaga till varje pris och så många som möjligt. För att behaga gäller det att bekräfta vad alla vill höra, att stå i floskelns tjänst. Kitschen är floskelns dumhet översatt till känslans och skönhetens språk. Den får oss att fälla ömma tårar över oss själva, över de plattheter vi tänker och känner. /…/  Mot bakgrund av det tvingade påbudet att behaga och på så sätt uppmärksammas av så många som möjligt, sammanfaller den massmediala estetiken oundvikligen med kitschens; och ju mer våra liv lindas in i och fylls av massmedier, desto mer blir kitschen vår dagliga estetik och moral. (Milan Kundera, Romankonsten, 1988)

Propaganda och bilders makt 
Elisabet Jonsved och Elin Jönsson, Statens Medieråd

Propaganda, vinklade budskap och falska nyheter är en del av vår digitala vardag. För att stärka motståndskraften hos barn och unga har Statens medieråd tagit fram ett nytt metodmaterial för skolan, ett material med fokus på visuell läskunnighet.

Workshops och Filmvisning

Workshop: Filma med Ipad
Rickard Edbom, Sundsvalls Kulturskola

Praktiskt prova på att jobba med rörlig bild. Vi går igenom allt från att filma och redigera till att sprida filmerna. Tips på material, hemsidor, redigeringsprogram och appar etc. Medtag egen Ipad.

Plats: Sundsvalls Kulturskola, Floragatan 8
Begränsat antal platser.

Workshop: Green Screen i klassrummet
Johan Lehman, Film Västernorrland

En introduktion till och verktyg för att arbeta med Green Screen i klassrummet. 

Plats: Film Västernorrland, Norra Järnvägsgatan 8
Begränsat antal platser.

Workshop: Vi gör egna propaganda filmer
Elisabet Jonsved och Elin Jönsson, Statens Medieråd

Med hjälp av Ipads gör vi enkla kortfilmer utifrån propagandans övertalningsmekanismer. Ingen förkunskap krävs. Medtag egen Ipad.

Plats: Medioteket Sundsvall, Magasinsgatan 12
Begränsat antal platser.
OBS! Pågår till kl 16:00

Filmvisning: Spotlight

Spotlight är en spännande thriller som nystar upp en av de största brottshärvorna i modern tid. Vi får följa den gripande och sanna berättelsen om tidningen Boston Globes Pulitzerprisbelönade utredning där de ihärdiga journalisterna i tidningens ”Spotlight”-team börjar gräva i påståenden om övergrepp inom katolska kyrkan.

Efter filmvisningen går vi igenom en introduktion i att efterarbeta en filmupplevelse med sin klass.  

Plats: Filmstaden, Salong 2

Fill out my online form.

 

Aktuella speldatum

  • Film i skolandagen

    Måndag 30 oktober kl 08:30

    Filmstaden, Sundsvall

Har du frågor?

comments powered by Disqus

Omdömena granskas innan de publiceras. Vi förbehåller oss rätten att refusera omdömen som innehåller rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, könsord, brottsuppmaningar eller annat som vi anser som olämpligt.